Będą pieniądze na lepszą edukację
17.09.2008
Wniosek
o dofinansowanie projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Działanie
9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym
dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług
edukacyjnych., tytuł projektu Edukacja XXI wieku – Gmina Dobromierz
został rozpatrzony pozytywnie.
Spośród 447 wniosków zaakceptowanych przez komisję nasz wniosek
na liście rankingowej uzyskał 11 pozycję. Autorzy programu
wnioskowali o 1 760 534,48 zł, a komisja przyznała kwotę 1 681
742,66 zł. Całe przedsięwzięcie będzie finansowane przez Program
Operacyjny Kapitał Ludzki. .
Autorem projektu jest Jarosław Klonowski, który współpracował
z dyrektorami i zespołami programowymi szkół Gminy Dobromierz.
Wniosek będzie realizowany w roku szkolnym 2008/2009 i 2009/2010.
Jego celem będzie uruchomienie programów rozwojowych szkół i
placówek oświatowych prowadzących kształcenie ogólne
ukierunkowane na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów i
zmniejszanie dysproporcji w ich osiągnięciach edukacyjnych tj.:
- dodatkowe zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze służące wyrównywaniu
dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia
- doradztwo i opieka pedagogiczno – psychologiczna dla uczniów
wykazujących problemy w nauce
- dodatkowe zajęcia pozalekcyjne dla uczniów ukierunkowane na
rozwój takich kompetencji jak: upowszechnianie nowych
technologii, języki obce, nauki przyrodniczo – matematyczne
Największe potrzeby wynikają z braku w ogóle zajęć
pozalekcyjnych w szkołach podstawowych oraz gimnazjum.
Główne zadania jakie czekają realizatorów to:
- zorganizowanie biura projektu oraz biur partnerów projektu,
- wprowadzenie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych przez
sylabową metodę nauki czytania i pisania w reedukacji dzieci
dyslektycznych oraz terapii pedagogicznej dla uczniów z dysleksją
z klas IV-VI podstawówki i I-III gimnazjum,
- wprowadzenie nowych technologii informacyjno – komunikacyjnych
(ICT) m. in. zakładanie blogów, prowadzenie stron www, budowa
multimedialnych Banków Informacji o szkole, okolicy, historii,
- zwiększenie liczby godzin języka niemieckiego i angielskiego
oraz uatrakcyjnienie zajęć przez przedstawienia teatralne,
multimedialność nauki nowego języka, laboratoria, zajęcia w
terenie,
- założenie szkolnych klubów zdolnego matematyka w ramach którego
odbędą się wycieczki do banku i Urzędu Skarbowego oraz międzyszkolne
potyczki matematyczne,
- prowadzenie zajęć z biologii środowiskowej wśród których
odbędą się m. in. zajęcia terenowe, doświadczenia,
obserwacje, hodowle organizmów; zakupione zostaną mikroskopy,
atlasy roślin, klucze do oznakowania roślin,
- zorganizowanie przewozu osób, usług cateringowych, promocji i
informacji,
zakup aparatów cyfrowych, skanerów, oprogramowania do obróbki
zdjęć, przenośnych komputerów i rzutników.
Tak więc przed dyrektorami, zespołami pedagogów i wychowawców
oraz biurem realizacji projektu staje nowe wyzwanie. Od tej grupy będą
zależały konkretne efekty jakie powinny zaowocować wzrostem poziomu
wykształcenia i wychowania najmłodszych mieszkańców naszej gminy.
Czas także po przełamaniu pierwszych barier psychologicznych i
organizacyjnych na kolejne, własne programy autorskie przygotowywane
przez każdą ze szkół.
|