Czytamy dzieciom w Gniewkowie
16.06.2009
Na początku czerwca br. nauczyciele i uczniowie ze Szkoły
Podstawowej w Gniewkowie wzięli udział w ogólnopolskiej akcji, którą
był VIII Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom.
Pierwszego czerwca dzieci z klas młodszych gościły panią Joannę
Papuzińską - autorkę wielu książek dla dzieci. Spotkanie odbyło
się w związku z organizowaną od sześciu lat na Dolnym Śląsku
akcją "Z książką na walizkach", która jest częścią
kampanii "Cała Polska czyta dzieciom".
Tego samego dnia uczniowie z klas IV-VI uczestniczyli w konkursie z
okazji Dnia Bociana. Dzieci miały okazję popisania się wiedzą o
bocianie białym, zdobytą w trakcie samodzielnego wyszukiwania
informacji w różnych źródłach.
Drugiego czerwca Naczelnik Wydziału Prewencji w Jaworze podinsp.
Andrzej Błaszczak czytał dzieciom z klas I-III książkę pt. "Ronja
córka zbójnika" Astrid Lindgren. Po krótkim omówieniu przygód
bohaterki powieści, dzieci wesoło bawiły się, odgrywając różne
sceny z jej życia.
Trzeciego czerwca przedstawiciel władz - sekretarz Gminy
Dobromierz Bolesław Stochmal czytał dzieciom książkę pt.
"Emil ze Smalandii" Astrid Lindgren. Przygody małego urwisa
znalazły odzwierciedlenie w pracach plastycznych uczniów.
Czwartego czerwca uczniowie z klasy V odwiedzili Bibliotekę Muzyczną
i Muzeum Regionalne w Jaworze.
W tym dniu nauczyciele w pozostałych klasach czytali fragmenty książek
wybranych i rekomendowanych przez Fundację ABCXXI - Cała Polska
czyta dzieciom, organizatora prowadzonej już od ponad siedmiu lat
kampanii czytania Cała Polska czyta dzieciom. Powstały piękne
ilustracje, z których utworzyliśmy ogólnoszkolną wystawę.
Piątego czerwca młodszy aspirant Janusz Zawadzki czytał dzieciom
wiersz pt. "Pali się!" Jana Brzechwy. W rozmowie z gościem
dzieci dowiedziały się jak należy się zachować w sytuacji zagrożenia
pożarem. Następnie pracując w grupach narysowały historyjkę
obrazkową do wysłuchanego wiersza.
Najlepsze efekty w kształtowaniu zamiłowania do obcowania z książką
dają takie formy pracy z dzieckiem, które pobudzają jego aktywność,
twórczą ekspresję oraz angażują je emocjonalnie poprzez różne
środki oddziaływania - słowo, muzykę, plastykę, ruch. Aktywne i
emocjonalne poznanie lektury prowadzi do pełniejszego jej
przyswojenia. Uruchomiona wyobraźnia pomaga w lepszym zapamiętywaniu
i uczeniu się.
Tego typu spotkania, przykład czytających dorosłych, przyczyniają
się do rozwijania zainteresowania dzieci książką. Rozwój kultury
czytelniczej dziecka zależy od wielu czynników środowiska
rodzinnego, w którym się ono wychowuje. Bardzo ważną rolę pełni
tu przykład czytających rodziców i innych domowników oraz obecność
książek i czasopism w domu. Zaprzyjaźnianie dziecka z książką
daje w efekcie częste sięganie do literatury pisanej, które
usprawnia umiejętność czytania, stanowiącą niezbędny warunek
funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie. Wysoka sprawność
czytania jest podstawą korzystania z większości nośników
informacji, zdobywania wiedzy, uzyskania powodzenia w karierze
szkolnej, a także w życiu pozaszkolnym.
|