Co na sesji?
28.10.2011
Za nami 13 obrady naszych rajców. Rada Gminy Dobromierz spotkała
się na sesji 26 października br. Radni przyjęli wszystkie uchwały
zaplanowane w porządku obrad. Sporą część spotkania poświęcono
jednak na pytania radnych i w związku z tym, na wiele dyskusji.
W porządku obrad znalazło się 8 uchwał m. in. w sprawie zmiany
regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie
gminy, wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Świdnicy na kadencję
2012-2015 oraz zatwierdzenia "Planu Odnowy miejscowości Gniewków
na lata 2011-2018".
Jedna z dyskusji, która wywołała niemałe emocje dotyczyła
realizacji budowy sieci wodociągowej w Dobromierzu, Bronówki i
Serwinowie, a wraz z nią budowy drogi i chodników w Dobromierzu. O
tej sprawie pisaliśmy w ubiegłym miesiącu. Temat ten powrócił na
październikowych obradach, podczas których radni podjęli uchwałę
w sprawie zaciągnięcia kredytu w wysokości 2.200.000,00 zł właśnie
na zadanie "Budowa sieci wodociągowej we wsi Dzierzków, Bronówek,
Dobromierz oraz budowa wodociągu przesyłowego z
Dobromierza do Bronówka w Gminie Dobromierz". Przypomnijmy, że
inwestycja finansowana miała być z 3 źródeł:
3.024.927,00 zł – z pożyczki udzielonej przez budżet państwa;
2.230.000,00 zł – z pożyczki zaciągniętej w WFOŚiGW;
330.000,00 zł – z dochodów własnych Gminy.
Podczas kontroli przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
zakresu rzeczowo – finansowego kosztów kwalifikowanych realizowanej
inwestycji, przedstawionego we wniosku o dofinansowanie oraz zakresu
inwestycji realizowanej przez wykonawcę wyłonionego w drodze
przetargu, stwierdzono znaczny wzrost kosztów prac towarzyszących z
749.617,04 zł do 2.155.690,98 zł.
Przyrost ten wynikał z wprowadzenia do przedmiotu robót w II
przetargu ogłoszonym tuż przed zakończeniem poprzedniej kadencji w
lipcu 2010 r., inwestycji drogowej obejmującej położenie ponad 4
tys. metrów kwadratowych nawierzchni kostki granitowej oraz około
6,5 tys. metrów kwadratowych nawierzchni asfaltowej. Inwestycja
drogowa nie była ujęta we wniosku z 2009 r. o dofinansowanie i została
definitywnie odrzucona przez Urząd Marszałkowski, co oznacza utratę
przez gminę 1.122.046,00 zł. Z tego powodu Gmina Dobromierz zmuszona
jest zmniejszyć plan dochodów i wydatków. Zmniejszenie kwoty pożyczki
na wyprzedzające finansowanie związane jest również ze
zmniejszeniem pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej o 630.000,00 zł.
By zabezpieczyć całość środków potrzebnych na realizację
tych zadań, gmina zmuszona jest zaciągnąć kredyt długoterminowy w
kwocie 2.200.000,00 zł . Pozwoli on pokryć różnicę wynikającą
ze zmniejszonego finansowania z PROW (1.122.046,00 zł), zmniejszenia
pożyczki z WFOŚiGW (630.000,00 zł), a ponadto zabezpieczy
finansowanie planowane z dochodów własnych, których gmina w roku
bieżącym nie uzyska (330.000,00 zł). W kwocie kredytu zabezpieczono
środki na roboty dodatkowe towarzyszące tej inwestycji, koszty,
prowizje bankowe i odsetki od uruchomionych pożyczek i kredytu
(117.954,00 zł). Na kredyt, który będzie przez gminę spłacany do
2019 r. wkrótce zostanie ogłoszony przetarg.
Prokuratura bada już nieprawidłowości przy realizacji inwestycji
wodociągowej, a władze gminy podejmą wszelkie działania, by
odzyskać utracone środki finansowe.
|