Jak przygotować i zorganizować wybory do samorządu
uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole –
to temat debaty, jaką 3 kwietnia br. przygotowali uczniowie
Zespołu Szkół w Roztoce – Katarzyna Nakoneczna i Jakub
Zawadzki oraz nauczycielka WOS Agnieszka Jasińska.
Rozmawiano na temat funkcjonowania i zasad wyborów do
samorządu uczniowskiego.
W spotkaniu wzięli udział: przewodnicząca rady gminy
Danuta Świerk, sekretarz gminy Monika Borysewicz,
wiceprzewodniczący rady Janusz Zawadzki, asystent społeczny
poseł Moniki Wielichowskiej Krystian Ulbin, dyrektor szkoły
Robert Matkowski, jego zastępca Maria Liniak, opiekun SU ze
szkoły w Gniewkowie Urszula Lipińska, opiekun SU z
gimnazjum w Roztoce Małgorzata Skowron, opiekun Koła
Europejskiego Michał Sawko, nauczyciel WOS Agnieszka Jasińska,
a przede wszystkim uczniowie szkoły.
Młodzież przedstawiła prezentację multimedialną, w
której zaprezentowała swój dorobek i to, czym zajmują się
na co dzień. Poruszono też kwestię efektywności w działaniu
samorządu, a także możliwości jego współpracy z samorządem
gminnym. Uczniowie na forum wyrażali własne opinie.
Przewodnicząca rady Danuta Świerk oraz wiceprzewodniczący
Janusz Zawadzki zaprosili młodzież do uczestnictwa w
posiedzeniach rady gminy Dobromierz, co zapewne będzie świetną
lekcją demokracji dla uczniów i przyczyni się do rozwoju
społeczeństwa obywatelskiego.
Uczestnicy debaty wypracowali wnioski na przyszłość,
spisując je i jednocześnie składając swoje podpisy.
Jednakże najważniejszym celem dyskusji było omówienie
procedury kształtowania samorządu uczniowskiego w
kolejnych latach. Inicjatorzy debaty przygotują z debaty
sprawozdanie na ogólnopolski konkurs organizowany przez
Centrum Edukacji Obywatelskiej przy współpracy z Marszałkiem
Sejmu RP Ewą Kopacz i Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Konkurs ten wyłoni posłów do tegorocznej XVIII sesji
Sejmu Dzieci i Młodzieży, która odbędzie się 1 czerwca
br. Kto wie – być może naszą młodzież będzie można
niebawem zobaczyć w sejmowych ławach...
Poniżej prezentujemy krótką relację filmową z
przebiegu debaty: