WIADOMOŚCI
 
Gospodarowanie odpadami

17.06.2013

  

Już niebawem, bo 1 lipca ruszy nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi. W obecnym stanie prawnym, właściciele nieruchomości będą zobowiązani do uiszczania gminie opłaty, uprzednio ustalonej przez miejscową radę gminy. Dotychczas to właściciel nieruchomości we własnym zakresie zobowiązany był do podpisania umowy na odbiór odpadów z przedsiębiorcą, który posiada zezwolenie, a do zadań gminy należała bieżąca kontrolna nad zawartymi umowami.

Przed podjęciem ostatecznej decyzji jak ma wyglądać nowy system, uruchomiono badania ankietowe, mające na celu zdiagnozowanie opinii społeczności lokalnej na temat gospodarki odpadami. Ankietę w ilości 1485 sztuk w formie druków bezadresowych rozesłano do mieszkańców gminy Dobromierz. Niestety do urzędu spłynęła tylko niewielka ich część. Mimo tego informacje w nich zawarte były bardzo pomocne przy wdrażaniu nowego systemu.
Na przełomie lat 2012/2013 Rada Gminy Dobromierz podjęła szereg uchwał dotyczących: regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Dobromierz, metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wysokości tej opłaty, wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych, terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
Nowym systemem gospodarowania odpadami objęte zostaną nieruchomości tzw. zamieszkałe. Natomiast nieruchomości niezamieszkałe, na terenie których powstają odpady komunalne, pozostają bez zmian na starych zasadach. Firmy, sklepy, ośrodki zdrowia, szkoły itp. we własnym zakresie powinny podpisać umowę na odbiór odpadów komunalnych z przedsiębiorcą, który wpisany jest do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych.

Ze wszystkich dostępnych metod naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, Rada Gminy Dobromierz podjęła decyzję o naliczaniu opłaty od mieszkańca. Opłata stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami. Ustalono dwie stawki: niższą 9,50 zł/ miesięcznie od 1 mieszkańca za selektywne zbieranie oraz wyższą 16 zł/miesięcznie od 1 mieszkańca w przypadku, gdy właściciel nieruchomości zbiera odpady nieselektywnie. Opłatę właściciel nieruchomości wylicza samodzielnie w deklaracji. Druk deklaracji wraz z informacją, także w formie druków bezadresowych, wysłano do mieszkańców gminy Dobromierz. Termin złożenia deklaracji upłynął 15 kwietnia 2013 r. Pomimo tego nie wszyscy właściciele wywiązali się z powyższego obowiązku. Właściciele, którzy nie złożyli jeszcze deklaracji proszeni są o dokonanie tej formalności niezwłocznie.

Kolejnym etapem wdrażania nowego systemu gospodarowania odpadami było zorganizowanie przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów. 26 kwietnia 2013 r. Gmina Dobromierz ogłosiła przetarg i po wyborze najkorzystniejszej oferty 6 czerwca 2013 r. podpisała umowę z Przedsiębiorstwem Usługowo - Produkcyjnym i Handlowym ,,COM-D" Sp. z o.o. z Jawora. Umowa będzie obowiązywała do 30 czerwca 2014 r.

Informacje o nowym systemie gospodarowania odpadami na bieżąco dostępne będą na stronie internetowej www.dobromierz.pl  w zakładce GOSPODARKA ODPADAMI KOMUNALNYMI W GMINIE DOBROMIERZ.

 

do góry  |