WIADOMOŚCI

Dług gminy maleje


04.04.2014

  

Wójt Jerzy Ulbin podczas ostatnich obrad sesyjnych, przedłożył informację o zadłużeniu gminy. Wyjaśnił, iż obejmując urząd wójta, zastał zadłużenie wynoszące ponad 8 mln zł. Obecnie wynosi ono 7,75 mln zł. Wynika z tego jasno, że dług gminy ulega zmniejszeniu, przy jednoczesnym prowadzeniu wielu ważnych inwestycji.

Zadłużenie na poziomie ponad 8 mln zł, wynika jasno ze sprawozdania za 2010 r. i treści podjętej przez Radę Gminy Dobromierz uchwały nr LVIII/268/10 z 10 listopada 2010 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na finansowanie budowy oczyszczalni i kanalizacji w Dobromierzu i Bronówku. W treści ww. uchwały czytamy, iż: "Postanawia się zaciągnąć kredyt długoterminowy w kwocie 2.750.000 zł. Uruchomienie kredytu nastąpi po przeprowadzeniu postępowania w przetargu nieograniczonym w roku 2010. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej". W uzasadnieniu do uchwały jednoznacznie zapisano, że w posiadaniu gminy znajdują się trzy faktury wykonawców inwestycji na kwotę ogółem 1.300.000 zł, co ewidentnie wskazuje, że brakowało środków na prowadzenie tej inwestycji. Są tam również bardzo istotne błędy dotyczące przyznanej dotacji i udziału środków własnych. Wskazana dotacja to kwota 8.135.278 zł, gdzie gmina rzeczywiście otrzymała z tego zadania 6.606.402 zł, co było zgodne z zawartą umową (czyli mniej o 1.528.876 zł). Wskaźnik otrzymanej dotacji w stosunku do wartości inwestycji wyniósł 62,96%, a nie, jak informowano opinię publiczną, 85%. Jak tłumaczył radnym wójt Jerzy Ulbin, uchwała ta pełna była niejasności, m.in. środki własne wskazano na błędnie zaniżonym poziomie - tylko 1.435.637 zł, a w rzeczywistości wynosiły one 3.886.575 zł (czyli udział własny był większy aż o 2.450.937 zł). Uchwałę podpisał ówczesny przewodniczący Rady Marek Jaworski.

Nasuwa się pytanie: skoro uchwała winna wejść w życie z dniem podjęcia, to dlaczego czekano z ogłoszeniem przetargu na udzielenie kredytu aż do 9 grudnia 2010 r.?, czyli do ostatniego dnia urzędowania poprzedniego wójta.
Istotny wpływ na zadłużenie mają więc sprawy związane jeszcze z poprzednią kadencją, a mianowicie:

  • zmniejszenie dotacji z PROW-u o 1,1 mln zł na wodociągowanie Dobromierza, Bronówka i Dzierzkowa, ponieważ zupełnie inny harmonogram rzeczowo-finansowy był przy umowie o dotację, a inny został podpisany w wyniku przetargu z wykonawcą,

  • przejęcie zobowiązań po ZOK-u ponad 700 tys. zł (Zakład w momencie likwidacji miał ponad 1 mln zł strat),

  • bardzo drogo prowadzone inwestycje (wodociągowanie Dobromierza, Bronówka i Dzierzkowa ponad 6 mln zł oraz remont świetlicy wiejskiej w Roztoce ponad 2 mln zł).

I na koniec obalenie jeszcze jednego mitu w zakresie dochodów gminy:

  • w kadencji 2006 - 2010 to kwota 51 224 428 zł,

  • w obecnej kadencji 2010 - 2014 to kwota 74 648 474 zł.

do góry  |