W Gminie Dobromierz przyjęta została uchwała Nr
XXXV/220/17 Rady Gminy Dobromierz z dnia 1 września 2017 r. w sprawie
zasad i trybu udzielania dotacji celowej na dofinansowanie kosztów
budowy przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków lub bezodpływowych
zbiorników na nieczystości płynne na terenie Gminy Dobromierz.
Dotację na dofinansowanie kosztów budowy przydomowych biologicznych
oczyszczalni ścieków socjalno-bytowych pochodzących z własnego
gospodarstwa domowego lub rolnego o przepustowości do 5 m3 na dobę
lub bezodpływowego zbiornika na nieczystości płynne mogą uzyskać
osoby fizyczne i wspólnoty mieszkaniowe posiadające tytuł prawny do nieruchomości
położonej na terenie Gminy Dobromierz na obszarze, dla którego
nie przewiduje się, zgodnie z aktualnymi dokumentami planistycznymi
lub programowymi Gminy Dobromierz, budowy zbiorczego systemu
kanalizacji sanitarnej lub podłączenie do systemu kanalizacji
sanitarnej jest niemożliwe z przyczyn technicznych bądź jest
nieuzasadnione ekonomicznie.
Dotacja obejmuje wybudowanie przydomowej biologicznej
oczyszczalni ścieków o przepustowości do 5 m3 na dobę, w której
procesy biologicznego oczyszczania ścieków zachodzą na złożu
biologicznie czynnym lub przy udziale osadu czynnego, która spełnia
wymagania normy EN: 12566-3+A2:2013 potwierdzone przez producenta w
deklaracji właściwości użytkowych opartej na badaniach wykonanych
przez notyfikowane laboratorium oraz posiada dopuszczenie do sprzedaży
– oznaczenie znakiem CE / zbiornika.
Wysokość dotacji wynosi:
-
do kosztów budowy przydomowych biologicznych
oczyszczalni ścieków
a) dla budynków jednorodzinnych do 75% kosztów, nie więcej niż
10 000 zł,
b) dla budynków wielorodzinnych (wspólnot mieszkaniowych) oraz
dla dwóch i więcej
budynków jednorodzinnych
do 70% kosztów, nie więcej niż 20 000 zł,
-
do budowy szczelnego bezodpływowego zbiornika na
nieczystości płynne – do 50%
kosztów, nie więcej niż 4 000 zł.
Wysokość środków przeznaczonych na dotacje jest
ustalona uchwałą Rady Gminy w budżecie na dany rok budżetowy.
Ubieganie się o dotację wymaga złożenia pisemnego wniosku spełniającego
warunki określone w uchwale.
Wniosek o udzielenie dotacji należy składać do Urzędu
Gminy Dobromierz na formularzu, którego wzór stanowi załącznik Nr
1 do Uchwały, o kolejności udzielania dotacji decyduje data wpływu
wniosku.
Wniosek nierozpatrzony w danym roku kalendarzowym z uwagi na
wyczerpanie środków finansowych przeznaczonych na ten cel w budżecie
gminy, zostanie rozpatrzony w następnym roku kalendarzowym zgodnie z
kolejnością złożonych wniosków, pod warunkiem podtrzymania
wniosku przez wnioskodawcę.
Przed przystąpieniem do programu proszę o kontakt
z pracownikiem Urzędu Gminy pok. nr 13, tel. 74 85 86 217 w. 16 w
celu ustalenia czy dana nieruchomość kwalifikuje się do otrzymania
dofinansowania.
Link do strony internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Gminy Dobromierz w celu możliwości zapoznania się z powyższą
uchwałą wraz z załącznikami:
Przydomowe
oczyszczalnie ścieków, budowa i eksploatacja
20.04.2015
Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków (POŚ) nie jest
prosta i nie jest tania, wymaga przestrzegania wielu szczegółowych
przepisów oraz zastosowania urządzeń posiadających odpowiednie
certyfikaty. Eksploatacja POŚ wymaga również ponoszenia kosztów:
obsługi serwisowej, energii elektrycznej, wywożenia osadów.
Zaangażowanie projektanta z odpowiednimi uprawnieniami
zapewni, że oczyszczalnia będzie spełniać obowiązujące normy i
gwarantować odpowiedni poziom oczyszczenia ścieków, tym samym nie będzie
obowiązku przyłączenia się do sieci kanalizacji sanitarnej po jej
wybudowaniu. Zbiorniki gnilne z drenażem rozsączającym nie spełniają
obowiązujących przepisów dla przydomowych oczyszczalni ścieków i
nie zwalniają właściciela nieruchomości z obowiązku
przyłączenia się do sieci kanalizacji sanitarnej po jej
wybudowaniu.
Prawo lokalne
Przed podjęciem decyzji o budowie
przydomowej oczyszczalni ścieków (POŚ) należy upewnić się czy
rozpatrywana działka nie znajduje się na obszarze, na którym prawo
lokalne wyklucza budowę POŚ. Informacje na ten temat są zawarte w
miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, dostępnym w urzędzie
gminy. Zakaz budowy przydomowych oczyszczalni może być związany
z lokalizacją działki w pobliżu lub bezpośrednio na terenach
cennych przyrodniczo lub chronionych
i utrudnioną kontrolą jakości zrzucanych ścieków z POŚ.
Zakaz budowy POŚ może również wystąpić w przypadku położenia
nieruchomości na terenie zalewowym. Miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego Gminy Dobromierz zawiera wyznaczone obszary zalewowe.
Pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowlane
Podstawowym dokumentem, który umożliwia rozpoczęcie budowy przydomowej
(indywidualnej) oczyszczalni ścieków jest pozwolenie na budowę lub
zgłoszenie budowlane. Zgodnie z Art. 29
ust. 1 pkt 3) ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) pozwolenia na budowę nie
wymaga budowa indywidualnych przydomowych oczyszczalni ścieków o
wydajności do 7,5 m³ na dobę. W takim przypadku zgodnie z Art.
30, ust. 1, pkt 1 ustawy, budowa przydomowej
oczyszczalni ścieków wymaga zgłoszenia budowlanego.
Zgłoszenie budowlane w formie wniosku należy złożyć w starostwie powiatowym. Wymagania dotyczące zgłoszenia
są zawarte w ustawie Prawo budowlane i w innych przepisach.
Podstawowe dokumenty, które należy dołączyć do wniosku:
-wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (wydaje
urząd gminy),
-potwierdzenie prawa do dysponowania nieruchomością na cele
budowlane,
-projekt techniczny
przydomowej oczyszczalni ścieków wykonany przez osobę
z uprawnieniami, który zawiera opis przyjętego rozwiązania
oczyszczalni ścieków wraz
z parametrami, odpowiednie szkice lub rysunki sporządzone na mapie
do celów projektowych, a także pozwolenia wymagane odrębnymi
przepisami,
-certyfikaty urządzeń
projektowanej przydomowej oczyszczalni ścieków
potwierdzające zdolność oczyszczania ścieków zgodnie z
obowiązującymi normami, w tym deklarację zgodności wyrobu z Europejską Normą EN 12566-3 potwierdzającą dopuszczenie
oczyszczalni do stosowania w budownictwie, (deklaracji zgodności
zażąda Starostwo Powiatowe podczas procedury zgłoszenia zamiaru
budowy POŚ, po wybudowaniu oczyszczalni deklaracja będzie potrzebna
dla inspektora nadzoru budowlanego,
a w przypadku kontroli także dla
sanepidu i inspektoratu ochrony środowiska),
-pozwolenie wodnoprawne (jeśli jest wymagane).
Lokalizacja oczyszczalni
Instalacja przydomowej oczyszczalni ścieków
wymaga zachowania właściwych odległości od innych obiektów
infrastruktury, zarówno na terenie właściciela, jak i działkach sąsiednich.
Kwestie powyższe reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z
dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. nr 75
poz. 690 z późn. zm.). Przykład 1- odległość pokryw i wylotów
wentylacji ze zbiornika bezodpływowego
o pojemności do 10 m3, w zabudowie jednorodzinnej powinna wynosić co
najmniej: do pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi - 5 m, od granicy działki sąsiedniej, drogi (ulicy) lub ciągu pieszego
- 2 m. Przykład 2
– drenaż rozsączający POŚ: 2,0 m od granicy działki; 1,5 m nad
poziomem wód gruntowych; 3,0 m od drzew i krzewów; 1,5 m od rurociągów z wodą.
Dopuszczenie oczyszczalni (urządzeń) do
stosowania w budownictwie
Przydomowa oczyszczalnia ścieków musi spełniać wymagania
określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 18 listopada
2014 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu
ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie
szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1800).
Potwierdzeniem spełnienia wymagań jest deklaracja zgodności wyrobu
z Europejską Normą EN 12566-3 oraz oznaczenie europejskim znakiem
bezpieczeństwa CE.
Odprowadzenie ścieków, pozwolenie wodnoprawne
Warunki odprowadzania ścieków są uzależnione
od ilość ścieków i miejsca zrzutu (do wody lub gruntu; działka
inwestora lub inna) i są ściśle określone w ustawie z dnia 18
lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2015 r. poz. 469). W przypadku
odprowadzania ścieków z przydomowych oczyszczalni ścieków może
wystąpić szczególne korzystanie z wód, które wymaga uzyskania
pozwolenia wodnoprawnego. Pozwolenie wodnoprawne na wprowadzanie ścieków
nie będzie wymagane, gdy inwestor zamierza odprowadzać ścieki w ilości
mniejszej niż 5 m³ na dobę na terenie swojej działki (zwykłe
korzystanie z wód – art. 36 ustawy). W sytuacji, gdy planowana
ilość ścieków przekroczy 5 m³ na dobę niezależnie od tego,
czy zrzut ścieków nastąpi na działce inwestora czy poza nią oraz
gdy ścieki będą odprowadzane do gruntu lub do wód niestanowiących
własności inwestora niezależnie
od ilości wprowadzanych ścieków, konieczne będzie uzyskanie
pozwolenia wodnoprawnego (szczególne korzystanie z wód – art.
122 ust.1 pkt 1 ustawy). Pozwolenie wodnoprawne wydaje starostwo
powiatowe. W celu uzyskania pozwolenia należy złożyć:
wniosek, wypis i wyrys z miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego, opis planowanej przydomowej
oczyszczalni ścieków, operat wodnoprawny (dokumentacja techniczna
zawierająca szczegółowe dane dotyczące planowanej POŚ).
Pozwolenie wodnoprawne jest wydawane na 10 lat.
Wskaźniki oczyszczenia ścieków
Przydomowe oczyszczalnie ścieków muszą
zapewnić odpowiedni poziom oczyszczenia ścieków. Szczegółowe
wymagania w tym zakresie zostały określone w Rozporządzeniu
Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie
warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód
lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla
środowiska wodnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1800). Zostało określonych
kilka wskaźników, które służą do oceny prawidłowego
funkcjonowania oczyszczalni: BZT5 - pięciodobowe
biochemiczne zapotrzebowanie tlenu , ChZTCr - chemiczne
zapotrzebowanie tlenu, zawiesiny ogólne, azot ogólny, fosfor ogólny.
Dla przydomowych oczyszczalni ścieków, dla których wymagane było
uzyskanie pozwolenia wodno – prawnego rozporządzenie nakłada
obowiązek kontroli skuteczności oczyszczania ścieków (kilka razy w
ciągu roku).
Obowiązek zgłoszenia
Na 30 dni przed planowanym rozpoczęciem
eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków
o przepustowości do 5 m³ i odprowadzeniu ścieków na terenie własnej
nieruchomości (zwykłe korzystanie z wód), zgodnie z wymaganiami
Art. 152 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1232 z późn. zm.) oraz z § 2 ust. 1 Rozporządzenia
Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów
instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. z 2010 r.
nr 130 poz. 880), właściciel nieruchomości jest zobowiązany do
zgłoszenia wójtowi gminy zamiaru rozpoczęcia eksploatacji
oczyszczalni. Jeżeli organ w ciągu 30 dni od złożenia zgłoszenia
nie wniesie sprzeciwu, można rozpocząć eksploatację oczyszczalni.
Zgodnie z wymaganiami art. 3 ust. 3 pkt 2 Ustawy z
dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1399 z późn. zm.), gminy prowadzą ewidencję
zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania
oraz ewidencję przydomowych oczyszczalni ścieków w celu
kontroli częstotliwości
i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych.
W przypadku budowy POŚ, dla której wymagane było
uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego, zamiar rozpoczęcia eksploatacji
wymaga zgłoszenia,
co najmniej 30 dni przed rozpoczęciem użytkowania,
w starostwie powiatowym.
Obowiązek przyłączenia do sieci
kanalizacyjnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13
września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (Dz.
U. z 2013 r. poz. 1399 z późn. zm.) właściciele
nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku poprzez:
przyłączenie nieruchomości do istniejącej kanalizacji. Przyłączenie
nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w
przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą
wymagania określone w przepisach odrębnych. Zgodnie z art. 6
ust. 7 ustawy, w przypadku
stwierdzenia niewykonania obowiązków, o których mowa w ust.
1–4, wójt wydaje decyzję nakazującą wykonanie obowiązku.
Koszt budowy i eksploatacji
Koszty budowy i eksploatacji przydomowej
oczyszczalni dla 6 – 9 użytkowników (RLM) można oszacować
następująco. Etap projektowania 2000 – 3000 zł obejmuje:
odwierty dla sprawdzenia poziomu wód gruntowych, opracowanie projektu
budowlanego przez projektanta z odpowiednimi uprawnieniami, mapa do celów
projektowych, uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego (jeżeli będzie
potrzebne). Zakup urządzeń (wyłącznie z certyfikatem
potwierdzającym wymagany poziom oczyszczenia ścieków, zgodny z normą
EN 12566-3): 10000-15000 zł. Istotny wpływ na cenę ma
sposób zrzutu ścieków z oczyszczalni. Montaż, w tym roboty ziemne
2000-3000 zł. Koszty eksploatacji 100-150 zł na miesiąc: energia
elektryczna, przeglądy i naprawy serwisowe (zalecane 4 przeglądy w
roku), wywóz osadów do oczyszczalni ścieków (1-2 razy w roku).
Przepisy
1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo
budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.),
2. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia
18 listopada 2014 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy
wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji
szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz. U. z 2014 r.
poz. 1800),
3. Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne
(Dz. U. z 2015 r. poz. 469),
4. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo
ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232 z późn. zm.),
5. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2
lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja
wymaga zgłoszenia (Dz. U. z 2010 r. nr 130 poz. 880),
6. Ustawa z dnia 13 września
1996 r. o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz.
1399 z późn. zm.),
7.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w
sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i
ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. nr 75 poz. 690 z późn. zm.).
Opracował
E. Krumplewski
|