Coraz więcej spraw urzędowych można załatwić
przez internet, a ścieżek dostępu nie trzeba już szukać na własną
rękę. Dzięki dofinansowaniu unijnemu powstał portal www.obywatel.gov.pl,
na którym zgromadzone są e-usługi publiczne.
Po wybraniu tematu, użytkownik uzyskuje praktyczne informacje i
przekierowywany jest do odpowiedniego serwisu, na którym bezpośrednio
może załatwić swoją sprawę.
Na portalu udostępnionych zostało 101 kart opisujących
najbardziej popularne usługi publiczne, jakie administracja świadczy
dla obywateli.
Do najpopularniejszych e-usług należą m.in.:
-
Zgłoszenie wyjazdu za granicę
-
Sprawdzenie, czy dowód osobisty jest gotowy do
odbioru
-
Dowód osobisty - informacja o dokumencie
-
Sprawdzenie danych w rejestrze PESEL
-
Sprawdzenie danych w Rejestrze Dowodów Osobistych
OBYWATEL.GOV.PL korzysta z profilu zaufanego platformy
ePUAP, który pozwala potwierdzić tożsamość użytkownika, aby nikt
przez internet nie mógł się pod nikogo podszyć.
Obecnie działa pierwsza wersja portalu, która będzie
dalej uzupełniana i ulepszana. Zbierane są w tym celu m.in. opinie
obywateli i inne dane. Będą one brane pod uwagę przy dalszych
pracach nad jego rozbudową, aby serwis w jak największym stopniu
odpowiadał potrzebom i oczekiwaniom użytkowników.
Uzupełnieniem serwisu www.obywatel.gov.pl jest system
informacji telefonicznej "Informacja dla obywatela".
Uruchamiane są numery telefonu, pod którymi będzie można dowiedzieć
się, gdzie załatwić swoją sprawę. System działa już na poziomie
Kancelarii Premiera Rady Ministrów (infolinia centralna - 222 500
115) oraz w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju (222 500 135).
|