PLIKI DO POBRANIA:
|
|
|
Lokalny Program Rewitalizacji
dla Gminy Dobromierz
na lata 2016-2020
ZAŁĄCZNIKI:
|
|
KONSULTACJE SPOŁECZNE
29.07.2016
PLIK DO POBRANIA:
OGŁOSZENIE
WÓJTA GMINY DOBROMIERZ
z dnia 25 lipca 2016 r.
dotyczące przeprowadzenia konsultacji społecznych
projektu
"Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Dobromierz na lata
2016-2020"
Wójt Gminy Dobromierz serdecznie zaprasza mieszkańców
Gminy Dobromierz oraz podmioty działające na terenie gminy do wzięcia
udziału w konsultacjach społecznych, których przedmiotem jest
projekt "Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Dobromierz na
lata 2016-2020".
Konsultacje społeczne mają na celu zebranie wniosków
i uwag dotyczących projektu "Lokalnego Programu Rewitalizacji
dla Gminy Dobromierz na lata 2016-2020" oraz wypracowanie kierunków
rozwoju Gminy Dobromierz.
Konsultacje zostaną przeprowadzone w terminach od
dnia 25 lipca 2016 r. do dnia 28 lipca 2016 r. do godz. 13.00.
-
W konsultacjach mogą uczestniczyć osoby pełnoletnie
-
Udział w konsultacjach jest dobrowolny i polega
na przekazaniu przez mieszkańców
i podmioty działające na terenie gminy opinii i uwag do projektu
"Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Dobromierz na
lata 2016-2020" na czytelnie wypełnionym formularzu
konsultacji.
-
Opinie i uwagi zgłoszone na formularzu
konsultacji anonimowo nie będą rozpatrywane.
-
Nieprzedstawienie opinii i uwag w terminie do dnia
28 lipca 2016 r. do godz. 13.00 oznacza rezygnację z prawa do ich
wyrażenia.
Projekt "Lokalnego Programu Rewitalizacji dla
Gminy Dobromierz na lata 2016-2020" będący przedmiotem
konsultacji oraz formularz konsultacji dostępne będą:
-
w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy w
Dobromierzu pod adresem www.bip.dobromierz;
-
na stronie internetowej Urzędu Gminy w
Dobromierzu pod adresem www.dobromierz.pl (w zakładce Lokalny
Program Rewitalizacji);
-
w siedzibie Urzędu Gminy w Dobromierzu, Plac
Wolności 24, 58-170 Dobromierz,
pokój nr 9, II piętro.
Konsultacje przeprowadzone zostaną:
-
poprzez złożenie wypełnionego formularza
konsultacji w sekretariacie Urzędu Gminy w Dobromierzu, pokój nr
6,
-
poprzez przesłanie formularza na adres Urząd
Gminy w Dobromierzu,
Plac Wolności 24, 58-170 Dobromierz (decyduje data wpływu do Urzędu),
-
osobiście w siedzibie Urzędu Gminy Dobromierz do
dnia 28 lipca 2016 r.
do godz. 13.00 (pok. nr 9, II piętro).
Niniejsze ogłoszenie sporządzono na podstawie zapisów
Zarządzenia Nr 72.2016 Wójta Gminy Dobromierz z dnia 25 lipca 2016
r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych projektu
"Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Dobromierz na lata
2016-2020"
Wójt (-) Jerzy Ulbin
PLIKI DO POBRANIA:
Lokalny Program Rewitalizacji
11.03.2016
Objęcie danego obszaru programem rewitalizacji będzie
stanowiło podstawę wspierania go poprzez programy unijne i
instrumenty krajowe lub korzystania z preferencji w innych
instrumentach, programach i działaniach sektorowych.
Istotą programu jest tworzenie go we współpracy z
lokalną społecznością: mieszkańcami, przedsiębiorcami,
organizacjami pozarządowymi, działaczami społecznymi czy innymi
podmiotami zainteresowanymi rozwojem lokalnym.
Wyodrębnienie obszaru, w którym skupione są
negatywne zjawiska społeczne, w szczególności: bezrobocie, ubóstwo,
przestępczość, niski poziom edukacji lub kapitału społecznego,
niewystarczający poziom uczestnictwa w życiu publicznym i
kulturalnym będzie podstawą do podjęcia kompleksowych działań
rewitalizacyjnych, stanowiących treść Lokalnego Programu
Rewitalizacji Gminy Dobromierz na lata 2016-2020.
Dopiero pogłębiona analiza i diagnoza obszaru zdegradowanego
wybranego do rewitalizacji określi nowy przedmiot programu
rewitalizacji.
Podstawowym elementem procesu rewitalizacji będzie
Zespół ds. Rewitalizacji - organ konsultacyjny Wójta Gminy
Dobromierz. Będzie on odpowiedzialny za zapewnienie współpracy ze
wszystkimi grupami interesariuszy procesu rewitalizacji gminy, gdyż
partycypacja społeczna jest podstawową zasadą działań na każdym
etapie.
Zatem zapraszamy wszystkie osoby chętne do prac w
zespole, w szczególności przedstawicieli lokalnych organizacji
pozarządowych, przedsiębiorców, instytucji kultury, edukacyjnych i
opieki społecznej, organów władzy publicznej oraz organów
doradczych i opiniujących funkcjonujących w gminie.
Po ostatecznym ustaleniu obszarów, które będą
rewitalizowane, do prac zespołu zostaną zaproszeni również
przedstawiciele mieszkańców tychże obszarów oraz właścicieli (użytkowników,
zarządców) nieruchomości.
Osoba chcąca uczestniczyć w pracach Zespołu ds. Rewitalizacji
powinna zgłosić swoją kandydaturę elektronicznie za pomocą
formularza deklaracji dostępnego poniżej, albo wydrukować i wypełnić
formularz i złożyć go w sekretariacie Urzędu Gminy Dobromierz w
terminie do dnia 29 marca br.
PLIK DO POBRANIA:
PODSTAWOWE DEFINICJE
Rewitalizacja - to kompleksowy proces
wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych poprzez
działania całościowe (powiązane wzajemnie przedsięwzięcia
obejmujące kwestie społeczne oraz gospodarcze lub
przestrzenno-funkcjonalne lub techniczne lub środowiskowe), integrujące
interwencję na rzecz społeczności lokalnej, przestrzeni i lokalnej
gospodarki, skoncentrowane terytorialnie i prowadzone w sposób
zaplanowany oraz zintegrowany poprzez programy rewitalizacji.
Rewitalizacja zakłada optymalne wykorzystanie
specyficznych uwarunkowań danego obszaru oraz wzmacnianie jego
lokalnych potencjałów (w tym także kulturowych) i jest procesem
wieloletnim, prowadzonym przez interesariuszy (m.in. przedsiębiorców,
organizacje pozarządowe, właścicieli nieruchomości, organy władzy
publicznej, etc.) tego procesu, 6 w tym przede wszystkim we współpracy
z lokalną społecznością.
Dla prowadzenia rewitalizacji wymagane są:
-
uwzględnienie rewitalizacji jako istotnego
elementu całościowej wizji rozwoju gminy;
-
pełna diagnoza służąca wyznaczeniu obszaru
rewitalizacji oraz analizie dotykających go problemów; diagnoza
obejmuje kwestie społeczne oraz gospodarcze lub
przestrzenno-funkcjonalne lub techniczne lub środowiskowe;
-
ustalenie hierarchii potrzeb w zakresie działań
rewitalizacyjnych;
-
właściwy dobór narzędzi i interwencji do
potrzeb i uwarunkowań danego obszaru;
-
zsynchronizowanie działań w sferze społecznej,
gospodarczej, przestrzennofunkcjonalnej, technicznej, środowiskowej;
-
koordynacja prowadzonych działań oraz
monitorowanie i ewaluacja skuteczności rewitalizacji;
-
realizacja zasady partnerstwa polegającej na włączeniu
partnerów w procesy programowania i realizacji projektów
rewitalizacyjnych w ramach programów operacyjnych oraz
konsekwentnego, otwartego i trwałego dialogu z tymi podmiotami i
grupami, których rezultaty rewitalizacji mają dotyczyć.
Stan kryzysowy - stan spowodowany koncentracją
negatywnych zjawisk społecznych (w szczególności bezrobocia, ubóstwa,
przestępczości, niskiego poziomu edukacji lub kapitału społecznego,
niewystarczającego poziomu uczestnictwa w życiu publicznym i
kulturalnym), współwystępujących z negatywnymi zjawiskami w co
najmniej jednej z następujących sfer:
-
gospodarczej (w szczególności w zakresie
niskiego stopnia przedsiębiorczości, słabej kondycji lokalnych
przedsiębiorstw),
-
środowiskowej (w szczególności w
zakresie przekroczenia standardów jakości środowiska, obecności
odpadów stwarzających zagrożenie dla życia, zdrowia, ludzi bądź
stanu środowiska),
-
przestrzenno-funkcjonalnej (w szczególności
w zakresie niewystarczającego wyposażenia w infrastrukturę
techniczną i społeczną, braku dostępu do podstawowych usług
lub ich niskiej jakości, niedostosowania rozwiązań
urbanistycznych do zmieniających się funkcji obszaru, niskiego
poziomu obsługi komunikacyjnej, deficytu lub niskiej jakości
terenów publicznych),
-
technicznej (w szczególności w zakresie
degradacji stanu technicznego obiektów budowlanych, w tym o
przeznaczeniu mieszkaniowym, oraz braku funkcjonowania rozwiązań
technicznych umożliwiających efektywne korzystanie z obiektów
budowlanych, w szczególności w zakresie energooszczędności i
ochrony środowiska). Skalę negatywnych zjawisk odzwierciedlają
mierniki rozwoju opisujące powyższe sfery, które wskazują na
niski poziom rozwoju lub dokumentują silną dynamikę spadku
poziomu rozwoju, w odniesieniu do wartości dla całej gminy.
Obszar zdegradowany - obszar, na którym
zidentyfikowano stan kryzysowy. Dotyczy to najczęściej obszarów
miejskich, ale także wiejskich. Obszar zdegradowany może być
podzielony na podobszary, w tym podobszary nieposiadające ze sobą
wspólnych granic pod warunkiem stwierdzenia sytuacji kryzysowej na każdym
z podobszarów.
Obszar rewitalizacji - obszar obejmujący całość
lub część obszaru zdegradowanego, cechującego się szczególną
koncentracją negatywnych zjawisk, o których mowa w pkt 2, na którym,
z uwagi na istotne znaczenie dla rozwoju lokalnego, zamierza się
prowadzić rewitalizację. Obszar rewitalizacji może być podzielony
na podobszary, w tym podobszary nieposiadające ze sobą wspólnych
granic, lecz nie może obejmować terenów większych niż 20%
powierzchni gminy oraz zamieszkałych przez więcej niż 30% mieszkańców
gminy. W skład obszaru rewitalizacji mogą wejść obszary występowania
problemów przestrzennych, takich jak tereny poprzemysłowe (w tym
poportowe i powydobywcze), powojskowe lub pokolejowe, wyłącznie w
przypadku, gdy przewidziane dla nich działania są ściśle powiązane
z celami rewitalizacji dla danego obszaru rewitalizacji.
Program rewitalizacji - inicjowany, opracowany
i uchwalony przez radę gminy wieloletni program działań w sferze
społecznej oraz gospodarczej lub przestrzenno-funkcjonalnej lub
technicznej lub środowiskowej, zmierzający do wyprowadzenia obszarów
rewitalizacji ze stanu kryzysowego oraz stworzenia warunków do ich zrównoważonego
rozwoju, stanowiący narzędzie planowania, koordynowania i
integrowania różnorodnych aktywności w ramach rewitalizacji.
Przykłady działań rewitalizacyjnych
-
budowa/remont oświetlenia, zakup i instalacja
systemów monitoringu - o ile te działania przyczynią się do
zwiększenia poczucia bezpieczeństwa osób przebywających w
zagrożonych patologiami społecznymi obszarach miasta oraz
przyczynią się do zapobiegania występowania zjawiska przestępczości
-
budowa/przebudowa/remonty ulic, chodników, ścieżek
rowerowych - o ile w wyniku tych działań nastąpi poprawa
funkcjonalności ruchu w obszarach wskazanych do rewitalizacji
oraz zwiększy się dostępność do tych obszarów
-
zagospodarowanie przestrzeni publicznych, w tym
m.in. przebudowa placów, budowa/remonty parkingów, publicznych
toalet miejskich, montaż elementów małej architektury,
regeneracja miejsc rekreacji, tworzenie nowych terenów zieleni,
placów zabaw dla dzieci - o ile dzięki tym działaniom nastąpi
ożywienie obszaru poddawanego rewitalizacji za sprawą zwiększenia
liczby osób korzystających z odnowionej przestrzeni
-
budowa/przebudowa/remonty obiektów oraz ich
adaptacja na cele społeczne (np. świetlice środowiskowe,
warsztaty terapii zajęciowej), zdrowotne (np. szpitale,
przychodnie), edukacyjne (np. przedszkola, szkoły), kulturalne
(np. domy kultury, galerie, muzea), turystyczne (np. punkty
informacji turystycznej, hotele), mieszkalno-usługowe - o ile
działania te przyczynią się do uporządkowania zdegradowanej
przestrzeni miejskiej oraz ożywienia najbliższego otoczenia
-
konserwacja i renowacja obiektów zabytkowych - o
ile działania te połączone są z wprowadzeniem do zabytku nowej
funkcji (społecznej, kulturalnej, usługowej) mającej wpływ na
ożywienie najbliższego otoczenia
-
przebudowa/remonty budynków mieszkalnych, w tym
wymiana mediów - o ile w wyniku tych działań budynki te,
znajdujące się najczęściej w złym stanie technicznym, nie będą
już stanowiły zagrożenia dla życia ludzi oraz zmniejszą się
koszty ich utrzymania co ma istotne znaczenie z uwagi na częste
występowanie na terenach rewitalizowanych zjawiska ubóstwa
-
inicjatywy na rzecz inteligentnego rozwoju terenów
wskazanych do rewitalizacji w celu pełnego wykorzystywania ich
potencjału
-
organizacja przedsięwzięć kulturalnych,
sportowych, turystycznych, edukacyjnych, które integrują i
aktywizują lokalną społeczność do częstszego korzystania z
przestrzeni publicznych
-
organizacja warsztatów, kursów, szkoleń
indywidualnych i grupowych, które służą przeciwdziałaniu
wykluczeniu społecznemu np. osób bezrobotnych, starszych, niepełnosprawnych
oraz przyczyniają się do ich aktywizacji zawodowej
-
organizacja zajęć dla dzieci i młodzieży, które
zamieszkują na terenach wskazanych do rewitalizacji w szczególności
zajęcia mające na celu wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów
oraz rozwijanie ich zainteresowań
-
działania mające na celu wspieranie przedsiębiorczości
na terenach wskazanych do rewitalizacji, w tym np. wynajmowanie
gminnych lokali na preferencyjnych warunkach, zwolnienia z podatku
od nieruchomości, stworzenie bazy danych przedsiębiorców
prowadzących działalność na terenach wskazanych do
rewitalizacji, stworzenie bazy zawierającej informacje o lokalach
użytkowych do wynajęcia, wspólna promocja przedsiębiorców,
przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności
gospodarczej na terenach wskazanych do rewitalizacji
-
wspieranie podmiotów ekonomii społecznej
-
organizacja plebiscytów, konkursów dla podmiotów
prowadzących działalność na terenach wskazanych do
rewitalizacji (np. na najładniejszy balkon, witrynę świąteczną)
oraz dla właścicieli nieruchomości (np. na najciekawiej
zagospodarowane podwórko) w celu zaktywizowania ich do
podejmowania działań na rzecz poprawy warunków życia mieszkańców
obszarów poddawanych rewitalizacji, ożywiania przestrzeni oraz
poprawy jej estetyki
-
organizacja okresowych targowisk, jarmarków na
terenach wskazanych do rewitalizacji w celu ożywienia przestrzeni
oraz wsparcia przedsiębiorców prowadzących na tych terenach stałą
działalność (np. restauratorów, handlowców) za sprawą udziału
w tych imprezach kupców oraz klientów
-
stworzenie systemu zamiany lokali mieszkalnych
obejmującego zarówno realizację wniosków o zamianę lokali,
jak i aktywne zachęcanie najemców do przeprowadzenia się na
tereny poddawane rewitalizacji
-
działania mające na celu wzmocnienie i rozwój
instytucji publicznych w celu poprawy jakości świadczonych usług
oraz ich dostępności, w tym m.in. streetworker (pedagog ulicy)
-
opracowanie katalogu dobrych praktyk w zakresie
zasad rozmieszczania obiektów informacji wizualnej (reklam i
szyldów) w celu poprawy jakości estetyki przestrzeni publicznej
- reklamy nie powinny zawłaszczać tej przestrzeni dla celów
komercyjnych ani w niej dominować, winny pełnić rolę
informacyjną
-
przyjęcie jasnych zasad dotyczących ograniczeń
w ruchu kołowym, preferencje dla komunikacji publicznej
(budowa/remonty dworców, centrów przesiadkowych), ułatwienia
dla rowerzystów oraz stworzenie lepszych warunków do poruszania
się dla pieszych z uwzględnieniem osób z ograniczoną zdolnością
poruszania
-
organizacja konsultacji społecznych mających na
celu poznanie opinii wszystkich środowiska zainteresowanych
procesem rewitalizacji. Projekty rewitalizacyjne powinny być
wynikiem zidentyfikowanych potrzeb mieszkańców.
Dlatego projekty te powinny być przedstawione do
konsultacji jeszcze przed przystąpieniem do opracowania dokumentacji
projektowej.
Działania rewitalizacyjne o charakterze
infrastrukturalnym powinny w swoim zakresie uwzględniać m.in. działania
w zakresie oszczędności energetycznej (np. termomodernizacja,
odnawialne źródła energii, montaż energooszczędnego oświetlenia),
potrzeby osób niepełnosprawnych (np. montaż wind, budowa podjazdów),
budowę/przebudowę/remonty sieci (np. kanalizacyjnych, wodociągowych)
oraz poprawę estetyki (np. uporządkowanie tablic reklamowych)
|