Matematyczny festiwal był podsumowującym punktem
projektu ,,Mierzę, ważę, liczę – matematyczne doświadczenia
i eksperymenty związane z jednostkami miary”, realizowanego w
Szkole Podstawowej w Dobromierzu w ramach Programu „mPotęga”.
Głównym celem festiwalu było podsumowanie dotychczasowych zajęć,
przekazanie wszystkim uczniom szkoły wiedzy zdobytej przez uczestników
projektu oraz zapoznaniu z urządzeniami pomiarowymi ufundowanymi
przez Fundację mBanku.
Po uroczystym otwarciu festiwalu przez dyrektor Elżbietę
Seperant i koordynator projektu Krystynę Michalak na scenie pojawił
się gość, geodeta Błażej Moliński, który zapoznał zebranych z
tematyką, którą zajmuje się geodezja. Zaprezentował podstawowe
przyrządy, którymi posługują się geodeci – teodolit i
niwelator. Uczniowie mieli okazję z bliska przyjrzeć się tym urządzeniom,
dotknąć ich i popatrzeć przez wizjer. Następnie odbył się pokaz
multimedialny, komentowany przez uczniów szkoły, poświęcony
historii rozwoju pomiarów długości, czasu, temperatury i masy od
starożytności do czasów współczesnych. Po pokazie wszyscy
uczniowie podzieleni na grupy mogli osobiście zapoznać się z przyrządami
i pomocami dydaktycznymi rozmieszczonymi na stanowiskach poglądowych
usytuowanych w hali sportowej. Uczniowie klasy szóstej i klasy siódmej,
uczestniczący w dotychczasowych warsztatach, prezentowali swoją
wiedzę na temat sposobów mierzenia. Młodsi uczniowie mogli
samodzielnie obliczyć pojemność zbiornika, objętość bryły,
zmierzyć kąt nachylenia terenu, zważyć ciężar przedmiotów
codziennego użytku, długość drogi hamowania, czy upływający
czas. Uczniowie za pomocą gry uczyli się też odczytywania wskazań
zegara. Na zakończenie wszyscy uczestnicy festiwalu mogli popisać się
zdobytą wiedzą, biorąc udział w mini konkursie, w którym należało
odgadnąć nazwy przedmiotów.
Cztery miesiące wytężonych działań uczniów
zaangażowanych w realizację projektu przyniosło wymierne korzyści.
Na tyle dobrze poznali i utrwalili nową wiedzą na temat sposobów
przeprowadzenia pomiarów parametrów rzeczywistości w której żyjemy,
że mogli w charakterze instruktorów, przeprowadzić zajęcia poglądowe
dla pozostałych uczniów. Natomiast Szkoła Podstawowa w Dobromierzu
wzbogaciła się w sprzęt pomiarowo – badawczy, który w przyszłości
będzie służył młodszym uczniom w kształtowaniu wiedzy o otaczającym
nas świecie.
|